|
TOUHA
Josefu Palivcovi
Pod smíchem půlnoci, jež rosou klenotů
přítomnost svoji podvádí,
mé nitro žíznivé, leč prosté závitů,
zasvěcujíc mne v smutek, dí:
Na šípu letícím žádalas, aby rozvíjel
tvou touhu, zkušenosti mladá
a byl to on, jenž o vítězství pěl
a zabil potřebného hada!
Teď jak sval porcelánu nehybná a němá,
zatímco nevraživě patříš na svůj luk,
jen o vítr měj péči sluchu tvého téma
a potom plač, plač! Přísný nářek věří na souzvuk.
|
|
SMRT UMÍRAJÍCÍHO NA SADĚ
Mlčím vás, jabloně! A vítr očí vzdouvá
plachty mých víček v starost o dva sněhy,
před jejichž bělostí pohled mé krve couvá,
zapřen do rány něhy.
Ležím kříž odříkání. Umřít! A přec tu je
zachvění údivu, jež vlní dech můj sem.
Podobně dar se ještě pohybuje
na citu přijatém.
V radostném smíření, že země všemu předcházela,
bys křídla obhájil, můj dech se zvedá teď, můj rod.
Mlčící jabloně! slovo jablka ústa má by chtěla
k vám z lože sestupuji, přicházím A přece od.
|
|
CHORÁ LÁSKA
Na kovadlině vody, tkvěním znaven již,
kuje si oblak v krok sandály přesvětlé.
Ó jaro v kladivu! Ale až v červnu zříš
lekníny, jiskry odlétlé.
A ještě odněkud ten rozmach kladiva
dopadá v srdce tvé a mé.
Snad vzejde květ, jejž jiskra rodívá,
kdy ale, nevíme.
Na kovadlině vody, tkvěním znaven již,
kuje si oblak v krok sandály přesvětlé.
Ó jaro v kladivu! Ale už v červnu zříš
lekníny, jiskry odlétlé.
(Vanutí, 1932)
|
|
SLAVNOST
Samoten, sám a do váh víček hozen,
znej vážit pohled bolesti, jenž zchmurněl by ti zítra,
bys rukou procitnutí vložil čirý hrozen
na talíř jitra.
Sešit a orsej, broušený vliv číše,
věnec a šíp: pro všechny melodie
znej skládat do fontány, která v hudbu píše
přítomnost krásné šíje.
Znej sklenout vzduch, v němž jasně by zněl smích,
zažehnout krb a... vzdálit se! Neboť jsou panny,
jež zde by minuly.
Kdož ví, neschází-li nám ve vztazích
k hvězdám či k milence jen odstup svrchovaný,
abychom splynuli.
|
|
NĚKDY
Když velký hořký hlas sluch výčitkami hostí
a z prázdnoty nás viní
trvejme v zahálce! Snad víno budoucnosti,
plno příprav, pohár si z nás činí.
Když velký plný jas z přebytku viní nás a schází
jen malý stín, trhlina do děje
veďme neopatrný náraz v křehkost vnitřní vázy
tak bezvadné, že kaz jí prospěje!
|
|
PODNEBESÍ
Ó ptáci krajností, kéž také mé rty zvete,
jak mají temnět před bohy,
když vpodvečer opravujete
výslovnost oblohy.
Ó kruhy holubů, průsvitné kruhy vodní
nad městem, které tone,
kéž výšku v leknín dosněžit mne učíváte po dni
pro noci vonné.
Jeřábi, ach, plující ve větách
blankytu, jenž se loučí těžkým stylem
na stránce stinné,
vás uchvacuje osud naprostý: buď čistý tah
jste, nebo spočinutí! Ale člověk jde svým dílem,
jde? Ano i ne.
(Oblouk, 1934)
|
|
KDYŽ ODCHÁZELI
Vášeň, zvědavá na sebe, a tedy na smrt
až do krvesmilství...
A proč by tedy ti dva dbali,
že sníh, roztálý tam, kde se milovali,
bude chybět jarní setbě?
A že když odcházeli,
svítila jim k tomu
vrata otevřená do zapálené stodoly?
|
|
A ZNOVU VÁM KARLE HYNKU MÁCHO!
I
Jak málo o něm víme... Proto snad,
že byl příliš blízký, abychom se vzdálili?
A že se stále obnovoval, aniž se měnil?
Že jeho skryté pohnutky jsme měli
za netrvalé a jen náhodné šílenství?
Říkával, že je třeba omezit
svobodu žalářních zdí,
neboť začínají být už všude.
A my jsme myslili, že ve výhodě je,
když od dětství už ve vězení
směl sám za sebou zavřít dveře
a klíče potom hodit oknem
katovi...
(Na sotnách, 1967)
|